De Beringse fietsenfabrikant Minerva werd in 1933 door Jules Bruyninx opgericht. Paul Bruyninx nam het bedrijf in 1966 over van zijn vader Jules. Paul bouwde Minerva – niet ‘verwant’ met, wél geïnspireerd door het gelijknamige legendarische automerk uit Antwerpen – uit tot een van de grootste fietsbedrijven in ons land, met een jaarlijkse omzet van ruim 12 miljoen euro en een verkoop van 20.000 fietsen. Minerva verdeelde fietsen onder de merknaam Minerva, Colorado en het racefietsenmerk Columbus. In de jaren ‘70 was Minerva een van de eerste fietsproducenten die verschillende fietsen onder één en dezelfde merknaam verkocht.
Bij gebrek aan opvolging ging Paul op zoek naar een overnemer. Die werd gevonden in de jonge ondernemer Peter Bruggeman uit Sint-Niklaas. Minverva bouwde daarna een nieuw bedrijfsgebouw langs de E313. De zaken gingen vanaf 2013 minder goed met een faillissement in 2015 als gevolg.
De merknaam werd overgenomen door Filip Carpentier, drijvende kracht achter de fietsendistributeurs Formula Cycling E.B.V.B.A. (Lo-Reninge) en Bike Trading N.V. (Elverdinge). De overname had betrekking op de merknamen Minerva, Scoppio, Pure Passion, Pure Comfort en Columbus. Bike Trading N.V. wordt tot Minerva BT N.V. herdoopt.
Bron: Wikipedia, HBVL
Minerva bestaat dus nog steeds, en is momenteel gevestigd in Ieper. Maar de geschiedenis werd hier in Limburg gemaakt, dus we beschouwen Minerva als een Limburgs fietsmerk.
Minerva in de fietsschuur
De Minerva van de Stella
Deze Minerva is aangekocht door de grootste brouwerij van het land. De fiets diende om op een snelle manier van de ene plaats naar de andere op het fabrieksterrein te geraken. Hij werd super goed onderhuden. Naar het schijnt werd de ketting elke week gesmeerd met zuivere Stella. Daarom bolt deze fiets supervlot. De fiets werd bewezen voor goede diensten toen de brouwer met zijn tijd wilde meegaan. De verplaatsingen op het terrein worden nu gedaan met eleketrische steps. Daarom mag onze Stella-Minerva nu zijn laatste dagen in de fietsschuur slijten.
Alleszins is het een prachtexemplaar, voorzien van een Sturmey Archer versnelling
De Minerva die in mijn erfenis moet staan….
Deze witte Minerva kocht ik van een voormalige fietsenmaker die de fiets voor zijn eigen vrouw zelf helemaal gemonteerd had. Hij had er veel liefde ingestoken, en op een of andere manier kon je dit voelen als je met deze mooie mixte rondreed. Het is een heel sportieve fiets die ongelooflijk goed bolt. Zefs zo goed dat alle kinderen de fiets al hebben opgeeist als hun erfdeel. Het gaat een hele opgave zijn om deze fiets aan iemand te schenken, maar dat zijn zorgen voor morgen. Voorlopig mag er gepronkt worden in de fietsschuur!
De Schelm van Velm
was de eigenaar van deze tweewieler. Al zijn schelmenstreken werden uitgevoerd door zich te verplaatsen op zijn Minerva. Was het belletjetrek, dan zag je de achterkant van zijn Icaselle zadel nog net om de hoek verdwijnen. Als er een koeiendrol voor je deur lag, mocht je zeker zijn dat de Minerva gepasseerd was. En zo haalde hij poets na poets uit, steevast gezeten op zijn blauwe Minerva!
Minerva Green Deal